در رسانه| ارائه خدمات کاهش آسیب در جهت افزایش امنیت و سلامت معتادان

کارشناس دفتر پیشگیری و بازتوانی اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی گفت:این برنامه تلاش دارد تا گستره خدمات مرتبط با سلامتی مصرف کنندگان مواد را هرچه بیشتر گسترش داده و در این مسیر گام مهمی در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه بردارد.

به گزارش قدس خراسان، هادی عسلی گفت: در ارائه برنامه های کاهش آسیب در کشور که مبتنی بر سیاستها و واقعیتهای موجود کشور است، این واقعیت که فرد مصرف کننده تصمیم دارد به مصرف مواد به صورت تزریقی یا غیرتزریقی ادامه دهد، مورد پذیرش قرار می گیرد.  بدیهی است که این به معنای تأیید ادامه مصرف مواد به هیچ روشی نمی باشد. همچنین با فرد مصرف کننده تزریقی مانند یک انسان و با احترام برخورد می شود و انتظار می رود که با فرد مصرف کننده تزریقی مانند هر شهروند دارای حقوق ومحدودیت های قانونی رفتار شود و مصرف کننده مواد نیز مسئول رفتارهای خودش است.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی مراکز کاهش آسیب، پیشگیری است، تصریح ‌کرد: به طور مثال برای پیشگیری از ایدز، وسایل بهداشتی برای معتادان تهیه می‌شود و حمام، یک وعده غذای گرم، آرایشگاه، خدمات درمانی و وسایل آموزشی در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا با این اقدامات و وسایلی که در اختیارشان قرار می‌دهیم فرد دیگری را مبتلا به ایدز و سایر بیماری‌ها نکنند.

کارشناس دفترپیشگیری و بازتوانی اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی  در خصوص ماهیت برنامه سرنگ و سوزن گفت: برنامه سرنگ و سوزن در مقابل خدمات پرهیزمدار یا درمان نگهدارنده نیست. این برنامه تلاش دارد تا گستره خدمات مرتبط با سلامتی مصرف کنندگان مواد را هرچه بیشتر گسترش داده و در این مسیر گام مهمی در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه بردارد.

عسلی با اشاره به همکاری با سازمان های مختلف جهت پیشبرد برنامه های کاهش آسیب عنوان کرد: در راستای کاهش عواقب بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی مصرف مواد، سازمان بهزیستی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دیگر سازمانها و اعضای اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به راه اندازی مراکز ارائه خدمات کاهش آسیب اقدام کرده است.

کارشناس دفتر پیشگیری و بازتوانی اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی  با اشاره به نتایج موفق حاصل از اجرای برنامه کاهش آسیب افزود: نتیجه اجرای برنامه های کاهش آسیب، کاهش سیر پیشرونده و فاجعه بار از راه تزریق مشترک بوده است بطوری که سهم اعتیاد تزریقی در بروز موارد جدید HIV از حدود ۸۰ درصد در سالهای شروع برنامه (۱۳۸۱ ) به ۴۳ درصد در سال ۱۴۰۲رسیده است. با ارتقاء برنامه های کاهش آسیب در بین مصرف کنندگان تزریقی، شیوع اچ آی وی در این گروه را نکته قابل توجه افزایش برنامه های شناسایی ویروس اچ آی وی هست که مساله تقویت سیستم موجود را بیش از بیش را طلب می کند.

وی در خصوص چگونگی نحوه ارائه خدمات کاهش آسیب عنوان کرد: ارائه خدمات کاهش آسیب شامل: برنامه های تحویل و تعویض سرنگ و سوزن، مراقبت از زخم و ارائه خدمات بهداشتی اولیه به همراه مشاوره و آموزش توسط پرسنل بهداشتی، گروه همسالان ( افراد مورد وثوق در میان اطرافیان و دوستان) و سایرداوطلبان است. این خدمات در مراکز گذری ثابت کاهش آسیب، مراکز سیار کاهش آسیب (موبایل ون) و تیم سیار وابسته به مراکز کاهش آسیب ارائه می شود.

عسلی با تاکید بر اینکه هدف اصلی مراکز کاهش آسیب، پیشگیری است، تصریح می‌کند: به طور مثال برای پیشگیری از ایدز، وسایل بهداشتی برای معتادان تهیه می‌شود و حمام، یک وعده غذای گرم، آرایشگاه، خدمات درمانی و وسایل آموزشی در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا با این اقدامات و وسایل که در اختیارشان قرار می‌دهیم فرد دیگری را مبتلا به ایدز و سایر بیماری‌ها نکنند.

وی در توضیح چشم انداز برنامه های کاهش آسیب گفت: متاسفانه اغلب افرادی که زیر پوشش مراکز ما هستند نه تنها از جامعه طرد شده اند بلکه خانواده هایشان نیز تمایلی به حضورشان در جمع خود ندارند. از این رو با توجه به امکانات مرکز، در نظر داریم، خانواده درمانی مستمر را در این مراکز و اجرای "مدیریت مورد"راه اندازی کنیم زیرا پذیرش این بیماران در خانواده باعث می شود که جامعه نیز راحت تر آنان را بپذیرد.
کارشناس دفتر پیشگیری و بازتوانی اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی با تاکید بر نیاز به همکاری با سایر سازمان ها جهت تداوم برنامه های کاهش آسیب گفت: حمایت های مردم و کمک های خیرین باعث می شود که بیماران بیشتری را زیر پوشش فعالیت های خود قرار دهیم، البته بازگشت بهبودیافتگان به جامعه و کانون خانواده و همچنین پیشگیری از بازگشت آنان به مصرف مواد مخدر و اعتیاد، هدفی است که تحقق آن به همکاری دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی نیازمند است.

کد خبر 116087

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد